En resa till schnitzelns mecka

Arlanda 05:45
Varje gång jar tar ett tidigt morgonflyg blir jag lika förvånad. Att människor i ren allmänhet dricker alkohol kan jag ha förståelse för men att människor hänger i baren eller köper en whisky tillsammans med frukosten när klockan inte ens är 6 har jag väldigt svårt att acceptera. Jag blir helt matt.
Förutom det trivs jag som vanligt väldigt bra på arlanda, älskar pulsen. Dagens resa går till en ny destination, Wien. Jag ska dit och hälsa på ett dotterbolag för att se lite hur det arbetar där ute i verkligheten. Det ska bli spännande och jag hoppas att jag hinner med en och annan wienerschnitzel också.

3 wienerschnitzels senare
Jag är nöjd med min resa. Jag har hunnit med både jobb, barhäng, party, finmiddag, språkrefresh, schnitzel, sachertårta, vårpromenader med blommande syrener, världens största schnitzel, smörsång, spanska ridskolan, Stephansdromen, fantastika byggnader och många nya intryck & människor. Vart man än vänder sig i Wien är det som man förflyttat sig bakåt i tiden. Arkitekturen är helt fantastisk med snirklar, pelare och statyer. Man förvånas också över alla parker och hur rent det är överallt. Det känns inte alls som en rörig storstad.
Jag har också ätit massor av socker den här veckan. På kontoret fanns det alltid 4-5 st kakpaket framför näsan på mig och jag har börjat förstå anledningen. Det är nämligen så att jag nog också intagit en årskonsumtion av vinäger under veckan. Allt var dränkt i vinäger och även om jag gillade vissa inläggningar så blev det aningens för mycket. Det behövdes lite socker för att inte få en syraattack.
I alkoholväg har två saker stört mig,
1) Det faktum att juice heter saft på tyska. Att vara på en krog och beställa apfelsaft känns väldigt fånigt. Men det är ju bara en liten fånig sak.
2) När vi åt på en fancy restaurang fanns en lång lista med smaskiga efterrätter men i princip alla innehöll alkohol... så tråkigt att man ska förstöra en god glass med massa likör och så...

Ett annat tips om ni ska åka till Wien, säg inte att  ni vill besöka en 'nightclub' om det inte är en stippklubb ni är ute efter.... Kulturkrockar är spännande...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback