"Revisorer är också människor"

Jag fortsätter på samma ämne som tidigare, ekonomi. Ibland får jag uppfattningen att folk tror att ekonomi är svårt i UNF bara för att det handlar om ungdomar. Att ungdomar är mindre kapabla till att förstå ekonomi än andra.

Men så är inte fallet. Överallt i samhället stöter man på fenomenet.

Förra veckan hade jag det väldigt lugnt på jobbet och när jag fick regionschefens månadsbrev (innehållandes vårt ekonomiska resultat) tänkte jag att jag skulle grotta ner mig lite djupare i det. Jag gick in på vårt intranät och kikade runt lite på grafer och siffror. Funderade lite och skrev ett mail till regionschefen eftersom det var en del siffror som jag inte lyckades förstå. Bara några minuter senare ringde han upp och var helt överlycklig. Han berättade att under alla sina år hade han kämpat med att tvinga folk att lyssna på hans ekonomiska genomgångar och att detta var den första gången som någon självmant tagit upp det.

Jag kanske är lite udda som gillar ekonomiska siffror. Men jag hoppas att fler ska lyckas hitta spänning bakom alla siffror, det är ju det allt handlar om.

I fredags hade vi kontorsmöte och min kontroschef gick igenom ekonomin som vanligt. Efter ett tag undrade hon vad vi egentligen ville veta, hur mycket ekonomiska siffror vi ville höra. Svaret var såklart "vi vill bara veta om det går bra eller inte". Sen börjades metoder att ifrågasättas, varför gör vi så otroligt mycket ekonomiska rapporter, vem bryr sig egentligen? Kontorschefen tittar på kollegorna och säger... "Tro det eller ej, men det finns de som tycker sånt här är roligt. Revisorer och controllers är också människor, de måste också få något att göra". Det skrattas i salen... konstig tanke för många.

Med andra ord, att ekonomi verkar svårt har inte med ungdomars förmåga att göra utan samhällets attityd över huvudtaget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback