Ekonomi är inte svårt

Robert bloggar om att det är svårt med ekonomi i många föreningar. Att kassörsposten är den svåraste att fylla.
Jag håller med och tycker det är jättetråkigt. Jag tror att huvudorsaken är att det finns en allmän uppfattning om att det är väldigt svårt med ekonomi. I många föreningar sitter det personer på kassörsposten som varit kassör i massor av år och tycker att det här med resultaträkningar och budgetar är jättenkelt att förstå. När de sedan presenterar ekonomiska dokument på styrelsemöten och årsmöten förutsätter de att alla andra också har samma kunskap.
Och eftersom många inte har det och bara ser miljoner av siffror framför sig så orkar man inte ens försöka sätta sig in i betydelsen av siffrorna.

Jag är envis, jag ger mig inte förens de jag försöker förklara ekonomin för förstår den. Jag står inför en stor utmaning nu när det snart är dags för kongress och ombuden ska ta beslut om en budget för de kommande två åren. Och jag har lärt mig genom åren att det inte fungerar att tro att alla fattar och därför bara slänga fram ett sifferdokument framför dem. Jag försöker att hitta nya vägar. Att visa att ekonomi inte är så svårt om man vågar se förbi siffrorna. Att se vad de står för.

I helgen hade jag ett budgetmöte där jag knappt nämnde några siffror. Jag byggde min budget i staplar istället. Det blev pedagogiskt och tydligare för alla, även för mig.


Det var jätteroligt att se hur det engagerade människor. Våra medlemmar diskuterade och ställde mig mot väggen. Hur tänker vi här? Varför satsar vi så här mycket på detta och så lite på det här?
Min förhoppning är att jag kan utveckla det här och få igång en diskussion både inför och på kongressen. Det behöver vår organisation, på alla plan.


Kommentarer
Postat av: Lina

Ja!
staplarna gjorde det hela skitkul ju!
Det var synd att vi inte hade mer tid, då hade man kanske både hunnit lägga ut pengarna och diskutera allt. Det var lite för kort om tid. Det hade liksom varit kul att kunna presentera för alla andra grupper.

2007-03-16 @ 10:09:44
Postat av: anna kerstin

det var helt klart ett helt fantastiskt pass. jag tänkte på hur kul det är med budgetförhandlingar en lång stund sen, att det kanske är det bästa med kongressen. jag brukar ofta tänka på det, hur kul det är att alla tillsammans bestämma över alla miljoner. kanske har jag skärpt mig lite nu och ser andra bra saker med kongress än budgetförhandlingar, men ändå. grymt pedagogiskt!

2007-03-21 @ 08:44:13
Postat av: Järbo ligan

Där är du inne på rätt spår..
Kraam..
Tack för en rolig och ärlig blogg !!!

2007-03-24 @ 07:11:59
Postat av: Annpann

Du är så duktig och bra Therese! :-D Imponerande!
KRAM (snart ses vi!!!)

2007-03-24 @ 13:50:54
Postat av: Johan

Bara för att vi diskuterat det så sitter jag o funderar på budgetar o kongresser... Känner man mina idéer rätt så kommer aldrig att sluta väl... Just nu innefattar dom Lego. :P *kramen*

2007-03-25 @ 22:46:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback