Begagnade saker

Jag gick förbi ett antikvariat i veckan och sedan dess har jag funderat på att gå dit. Jag har aldrig varit förtjust i begagnade saker. Jag blir alldeles för fundersam över vart saken varit innan. Många finner ju det charmigt, att saken haft ett liv innan. Men jag tycker mest är jobbigt. Det tar för mycket tankekraft. Jag tycker ju tom att det är jobbigt att flytta in i en lägenhet där någon annan bott innanså at tköpa någons möbler eller kläder känns uteslutet. Därför går jag sällan in i antikaffärer. Men just det här lilla antikvariatet lockade mig. Och på nåt sätt känns det annorlunda med böcker. 

Jag har en ganska stark relation till böcker och där kan jag på nåt sätt se tjusningen med gamla saker. Fast jag tror att det främst har att göra med att jag tycker det är läskigt när kunskaper försvinner. Att någon lagt ner tid på att skriva en bok som sedan bara förvinner, att ingen läser det och tar var apå kunskaperna som den vill förmedla.
I eftermiddag ska jag nog gå dit, kika in lite försiktigt och kanske vågar jag tom köpa något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback