Livet som arbetare

Jag har blivit vuxen (eller nästan i alla fall, gillar fortfarande inte kaffe, oliver eller ädelost). Jag har börjat jobba. De första veckorna på min traineeplats har varit kurser, kurser och åter kurser. Har pendlat mellan Helsingborg, Stockholm, Gävle, Sandviken och Västerås samt oftare sovit i hotellsäng än nån säng jag känner igen. Traineekompisarna är ett trevligt gäng! En utav våra kursledare sa till oss att vi är så söta eftersom vi håller ihop som en skock ankungar : ) Så är det nog men det känns bra!

 

Men nu är kurserna slut och det är lokalkontoret som gäller. Livet som arbetare skiljer sig väldigt från livet som student. Den främsta skillnaden är tiden. Gå upp klockan 6 för att vara på jobbet vid 8. Jobba till 17, hemma och färdigäten vid 18:30. För att få 8 timmars sömn bör man sova ca 22, dvs. 3½ timme per dag att roa sig på. Det är ungefär tvärtemot studentlivet där man jobbade 3½ timme och roade sig resten av tiden. Många människor har det ju såhär och det fungerar så jag ska nog vänja mig jag med.

 

En annan stor skillnad är pauserna. När jag pluggade brukade jag köra stenhårt utan någon paus. Nu är det lång lunchpaus och i princip obligatoriska för- och eftermiddagsfika. Det är positivt och gör att man orkar mer.

 

Den sista skillnaden är att kunna lämna jobbet på just jobbet. Flera gånger har jag tagit upp min bok hemma men snart insett att jag är ledig och ingen kräver att jag ska ha fixat något medan jag är hemma. En klurig men skön omställning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback