Lektion nummer 1

Idag har jag haft min första riktiga lektion efter veckans övningar och egenarbete. Vi pratade franska större delen av lektionen och jag förstod det mesta. Dessutom så fick jag berömm för mina texter och vi gick igenom de grammatiska felen som jag gjort.


En utav de roligaste kommentarerna som min lärare sa var att franskan är ett sexistiskt språk. Hur menar du undrade jag? Jo, det är mycket fokus på maskulint och feminint, det är dessutom alltid lättare med de maskulina och om det finns en konflikt vinner alltid de maskulina. När jag tänkte efter är det sant och min lärare funderade om han inte borde hålla en föreläsning om det. Spännande!

 

Det mest spännande med lektionen var att jag verkligen inte ville gå hem och att jag svävade på moln efteråt. Det känns så roligt att äntligen vara igång på riktigt och att det går framåt. Jag tycker verkligen om att lära mig nya saker och förstå sambanden. Längtar redan till nästa lektion

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback