Underbara sommaren

Har tänkt skriva så många gånger men aldrig riktigt tagit mig tid. Men nu vill jag ändå ta tag i det här så nu måste jag först sammanfatta några utav sommarens händelser.

Detta kommer jag att minnas:


-Friheten när jag for fram i en nercabbad bil, med solen i ögonen, vinden i håret och härlig musik. Jag har aldrig varit ett fan av snabba bilar med den här accelerationen pirrade rejält.


-Skytet när jag slog grabbarna i bowling med hästlängder efter en trivsam middag och paniken när vi inte kunde betala för oss eftersom stället inte tog något utav de 5 olika kreditkorten vi hade. Det kontantlösa samhället har inte kommit till Holland i alla fall.


-Det tragiskomiska i att stå under ett träd när regnet öser ner & det åskar samtidigt som man febrilt binder en midsommarkrans. Men när kransen väl var klar sken det upp & midsommarafton blev solig och vacker trots allt.


-Adrenalinet efter salsadansandet en varm sommarnatt som fortsatte med soluppgången över takåsarna. Fantastik utsikt, fantastiskt sällskap, fantastisk natt. Dock inte lika fantastik morgondag. Jag rekommenderar inte att gå & lägga sig vid 10 och gå upp 11 och sedan tro att man ska fungera.


- Obehaget i hela kroppen när jag besökte ett spruthus i Norge. Det kändes som jag var i en film när jag lyssnade på kvinnan som arbetade där. Hon hade verkligen gett upp. Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om sprututbyten men en sak är säker, när man börjar hjälpa brukarna att injicera och tom pratar om att man vill sälja heroin (för att säkra att det är av bra kvalitet) då blir jag rädd.


-Stolheten efter att ha träffat min svenskstuderande fransman och lyckats kommunicera på en kombination av franska, svenska och kroppsspråk. Han var på besök i Sverige och efter våra långa språkstudier på distans var det dags att köra livelektioner. Väldigt roligt & lärorikt. Nästa gång ska jag hälsa på honom.


- Mäktighetenskänslan när 1000 nykterister samlas på samma ställe och har roligt ihop. Jag var, förutom sovtiden, ledig tre timmar på fyra dygn och gick runt en mil varje dag i 30-graders värme. Folk frågar varför man gör detta frivilligt, men när tjejen vars tårar jag torkat plötsligt skrattar är det värt allt.


- Det komiska i att vandra i en storm, skydda sig mot en vägg på ett industri område och på äkta fjortisvis passa på att kyssas en stund när plötsligt securitas dyker upp. De tyckte nog vi såg ofarliga ut eftersom de skrattade och drog vidare.


-Den totala avslappningen när jag satt helt ensam på ett soligt fik i Varberg och läste en bok. Sinnesro när den är som bäst.


-Det fantastiska i att man trots att man känt varandra i över 20 år fortfarande kan lära sig mer om varandra.


- Det skumma med att dansa i snöstorm & sjunga med i "Happy new year" i julinatten. Presidenttalet på yran måste upplevas på plats för att förstås. Yran var förövrigt toppen, bra band, bra väder, bra sällskap och allmänt mysigt. I'll be back!


-Gåshuden när vi sjöng på Gotland. Vi sjöng "Den blomstertid nu kommer" i kyrkan där psalmen skrevs. Vi medverkade i en mässa i domkyrkan och sjöng "I denna ljuva sommartid". Och vi sjöng "Sommarpsalm" i Lau Kyrka med väldigt speciell akustik. Alla tre tillfällena var underbara sånger i underbara miljöer.

Nu är det höst och jag trivs med att ta på mig halsduken och höstkappan. Välkommen höst!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Så himlans, vad härligt! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback