Ny bästa kompis

Jag har haft svårt att sova under en period. För mycket stress gör att jag har haft svårt att slappna av. Jag har ju haft det i perioder flera gånger under mitt liv och vet att inte så mycket hjälper.  Har väl testat det mesta, allt från varm mjölk till avslappningsmetoder men det räcker liksom inte. Därför var jag väldigt skeptisk när mor ringde och sa att de hade köpt en spikmatta !?!?! som jag kunde få testa för att sova bättre.

Spikmatta? Hur i hela friden skulle det få mig att sova bättre, det låter ju livsfarligt.
Men men.. efter ett tag blir man ju frustrerad över för få timmar sömn och därför valde jag att testa. Första gången jag lade mig på den la jag först en handduk på den och hade två tröjor på mig. Det kändes inte så mycket då....
Så därför tog jag med mig den hem och tänkte, okej då, bara att bita ihop och testa. Tanken var att man skulle ligga på den 20 minuter innan man skulle sova så jag la den i sängen och kröp försiktigt upp på den...
Ajajajajajaj! Kan man sammanfatta de första minuterna med men sedan hände något konstigt. Det slutade göra ont och istället började det pirra i armar och ben och efter ett tag kändes det som armarna domnat bort.  Efter 20 minuter tog jag bort mattan och släckte lampan. Jag brukar vanligtvis ligga vaken runt 2-3 timmar innan jag somnar och brukar dessutom sova oroligt men den här kvällen somnade jag direkt och vaknade på morgonen piggare än vanligt.
Jag vet att det låter galet men nu kan jag inte leva utan min nya bästa kompis. Ligga max 20 minuter på den (ibland håller jag på somnar innan) gör underverk. Jag sover väldigt bra nu.

Tanken med mattan:
"Spikmattans tryck mot ryggen aktiverar produktionen av de kroppsegna endorfinerna och oxytocinet. Endorfiner är en kroppsegen "drog" som frigörs när man t.ex. tränar. Oxytocinet är kroppens lugn-och-ro hormon. Då kroppen frigör dessa hormoner blir man avslappnad och man känner mindre smärta. "
www.spikmattan.com

Testa, ni kommer inte bli besvikna även om den är lite läskig till en början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback