Konsten att förmedla en känsla

För några veckor sen var jag på en operakonsert. Sångerskan sjöng på italienska och jag förstod ingenting vad stycket handlade om. Trots detta slet det i hela mitt hjärta av smärta när hon sjöng. Jag kunde känna den enorma frustration och smärta som hon försökte förmedla.

Tänk också på hur mycket en låt kan förändra sinnesstämningen i en film, allt ifrån de läskiga stycken som gör att man vill dra täcket över huvudet när kvinnan ska öppna den där dörren till de romantiska flöderna när de äntligen får varandra.
Jag är en sådan som aldrig kan svara på vilken låt som spelats i en film, som inte ens märker dem. Men, att se en film helt utan dessa stämningsförstärkare måste vara väldigt konstigt.

Min kör ska snart ha en operakonsert.  Vi ska sjunga på franska, italienska, latin och tyska. Jag hopps verkligen att vi också lyckas förmedla styckets känsla när orden inte kan förstås.

Kommentarer
Postat av: Anna

Så känner jag för den här låten

http://www.youtube.com/watch?v=mWdIzqbDcvk



Nu vet jag i och för sig fått förklarat för mig att det är en ledsam text, men jag tycker man hör det oavsett. Bjotifull!



Vad kul att ni ska sjunga opera!! Var när hur?



Jag brukar inte heller komma ihåg filmmusik (om det inte är en musikalfilm), och det är väl också det som är meningen, att man inte ska lägga märke till den. Oftast. Men jag vet två grymma filmer där dom har använt sig av musik som man verkligen tänker på och där t.o.m. texten passar in (musiken är skriven efter filmen i båda fallen) och det är samma artists musik hela tiden så att det blir som ett tema; Into the wild och Magnolia. Se! Om du inte har gjort det redan.

Kram!

2008-11-03 @ 12:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback