Livets utmaning

På ett utvecklingssamtal en gång fick jag höra att min förmåga att säga nej uppskattades, att jag vågade sätta mig själv först och sätta gränser. Jag ser det som en utav de störra utmaningarna livet. Jag, liksom så många andra, vill gärna göra allt här och nu på en gång. Dessutom är  det lätt att fastna i fällan att man ska vara alla till lags. När jag hamnar i såna situationer brukar jag stanna upp i några minuter och tänka igen.
Om jag tackar ja till de saker som jag egentligen inte vill, inte känner att jag kan prioritera eller har kraft till, hur bra presterar jag då? Troligtvis inte speciellet bra. Då är det  bättre att säga nej.

När jag bodde på ett hotell för längesen fanns en reklamlapp på rummet. Jag har den på mitt nattduksbord numera och läser den när det känns motigt. Tror att jag skrivit av den här förr men den tål att upprepas:

" Säg nej,
Livet är fullt av möjligheter, men det går inte att ta vara på alla. Ibland är det enda rätta att strunta i allt och bara göra det som faller dig in. Slappna av och ta dig tid att bara njuta av det goda i livet tillsammans med de du har omkring dig. Låt inte andra ha kontrollen över hur du lever ditt liv. Ställ inte för höga krav på dig själv"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback