Brysselrapport

Brysselresa var det ja... trots en lite kaotisk start så blev det en toppenhelg. Vi kombinerade turistande med bara lugnt häng. Jag är dålig på att sammanfatta i flytande text så jag kör punktlista istället:


  • Musikinstrumentmuseum (världens längsta ord?)- Ett stort museum med massor av gamla instrument. Inte hade jag någon aning om att det fanns så många olika sorters fioler till exempel. Man fick promenera runt med trådlösa hörlurar som gjorde att när man stannade vid en monter fick man höra just det intrumentet. Skoj!

  • The Tea house - Både jag och Andreas blev kära i det här stället. Fikatraditionen är inte så stark i Bryssel men vi lyckades tillsist hitta ett litet teställe. Harmonisk inredning, trevlig personal och plats för bara runt 12 personer gav det en mysig atmosfär. En meny med säkert 100 olika sorters teer och dessutom varma scones med det mycket onyttiga clotted cream gjorde kärleken total.

  •  Jacques Brel - Det gör skönt ont i hela hjärtat att lyssna på den här mannen och tyvärr var utställningen på hans museum stängd men vi fick iaf ett litet smakprov. Nästa gång så...

  • Promenader, promenader och åter igen promenader- Jag tror vi gick flera mil under den här helgen. Helt underbart att bara suga in miljön, pulsen, arkitekturen, människorna, språket... att hänga på ställen man känner igen och gillar men också att upptäcka nya ställen. Att det dessutom var riktig höst med sol och inte snålblåst & regn gjorde ju inte saken sämre.

  • Shopping - Jag var inte på sånt shoppinghumör men var ju tvungen att åtminstone köpa några ton choklad till nära och kära. Tur att jag hade en sån bra guide med mig för det är inte enkelt när varannan butik är choklaterier...

  •  Allmänt mys - Bland det bästa är ju såklart att bara få ta det lite lugnt, att prata, busa, läsa, skratta, äta god mat och bara vara.


Ge mig mer storstad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback