"Man är inte bättre än sin senaste prestation"

För en vecka sen gjorde jag ett antal tester och lärde mig mer om mig själv. Jag fick bland annat veta att jag inte är speciellt kreativ (Jo tack.. jag älskar att pyssla men lyckas aldrig hitta på vad jag ska göra). Jag är inte heller speciellt bra på huvudräkning. Testaren funderade på hur det kom sig att jag inte tyckte om siffror och huvudräkning när jag jobbar med ekonomi. Jag försökte vänligt men bestämt förklara att jag inte förstår meningen med att räkna ut slumpvisa tal (sånt fick man nog av på mattelektionerna) utan att jag gillar siffror som betyder något. Dessutom förstår jag inte varför jag ska hålla på med huvudräkning när jag alltid har med mig en miniräknare som kan göra det åt mig. Slöseri med tid!

Mer positivt är att jag är logisk, observant och har god simultanförmåga. Folk brukar hävda att jag är ologisk ibland men nu har jag svart på vitt att jag inte är det... i alla fall om man ska tro på tester :P

Jag gjorde också ett så kallat MBTI-test. Om du inte gjort ett sådan rekomenderar jag det. I princip alla som jag pratat med har känt igen sig väl i personlighetsbeskrivningarna. Exempelvis här kan du göra ett sådant test:
http://keirsey.com/swd.html.

Testaren kom fram till att jag är en INTJ-personlighet. Ungefär 1% av världens befolkning är som jag så jag är ganska ovanlig :) Det är skrämmande att läsa resultatet. Jag fick kolla i en bok och läsa om mina styrkor och svagheter, det kändes verkligen som det var skrivet till mig. Boken skrev om att INTJ är perfektionister som ställer höga krav på sig själv och andra, att de är ambitiösa och kräver resultat. Det stod också att INTJ är systematiska och ser helheter förutom under stress då de blir väldigt förvirrade och besatt av små detaljer som de i vanliga fall inte bryr sig om.

Det stod också att de älskar att lära sig nya saker och att fritidsintressena sällan handlar om avslappning utan snarare krav att lära sig nya saker. Det stod också att INTJ är väldigt kritiska och kan uppfattas som hårda och kalla. Det var något som jag funderade länge på och tyckte att så kan det väl inte vara. Sen pratade jag med lite folk i min närhet och de försökte snällt säga att jag betydligt oftare kritiserar än ger beröm, precis som det stod i boken… Lite otäckt när man väl börjar tänka på sånt. Jag menar inget illa jag gillar bara att vara rak och ärlig.

Något som jag fastnade för i beskrivningen var vilka jag trivdes att jobba med. Det stod såhär ”INTJ jobbar bäst med de som har samma motto som hen ”Man är inte bättre än sin senaste prestation”” Det stämmer så bra! Jag älskar det där mottot för så är det verkligen. Man bedöms alltid efter sin senaste prestation. Har du lyckats med din senaste uppgift är du bra, har du misslyckats så är du inte bra. Kanske inte riktigt så svart eller vitt men nästintill i min värld.

Jag lät min sambo göra ett test också för att se vad han var för personlighet. Han fick ESFP, inte en bokstav gemensamt. Jag vet att vi är väldigt olika så det var spännande att resultatet blev så, men det roligaste var ändå när vi läste vilka personlighetstyper han passar ihop med:

”There is an affinity of the INTJ "scientist" for the ESFP exciting entertainer. This type of mating, however, is so infrequent as to be a mere academic interest (the INTJ is a mere 1 percent of the population and, furthermore, rarely comes in contact with ESFP).”

Kommentarer
Postat av: Lisa

Visst är det kul med personlighetstester! Det var ju otroligt romantisk slutkläm på det hela, tänk att ni har träffats!

Postat av: Linda

Vad coolt! Jo, det stämde verkligen på dig det där. Hehe. Och jag vet ju hur underbara ni är tillsammans, ni utstrålar sån styrka i varandras närhet.

Kärlek

2006-06-10 @ 21:37:06
URL: http://mykindofviolence.blogg.se
Postat av: Veronika

Hej!
Gjorde precis ett liknande test och fick samma bokstavskombination. Du råkar inte ha lite mer information om det? :) Är himla nyfiken!
Veronika

2007-08-22 @ 18:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback