Drömmen om stress?

När jag gick i gymnasiet blev jag skickad till skolans kurator eftersom man trodde att jag var på väg att bränna ut mig. Jag hade sedan länge en bestämd uppfattning om hur jag ville att mitt framtida yrkesliv skulle se ut. Jag förklarade för kuratorn att min dröm var att stressa längs gatorna med take-away kaffe i högsta hugg och väskan fylld utav mappar och pärmar. Jag berättade om drömmen att alltid ha en weekendväska packad och att kunna acceptera beskedet "jag vill ha dig i London i morgon". Kuratorn skakade på huvudet och undrade varför jag drömde om ett liv med stress, förmanade om att det var farligt. Då kunde jag inte svara men det kna jag nu eftersom drömmen kommit allt närmare.

Jag mår bra av att ta min take-away chai latte (Kaffe har jag ännu inte accepterat) och kasta mig på ett tåg. Att sitta där med min lap och jobbar. På Sthlms central kommer pulsen allt närmre. Jag gillar att slänga väskan över axeln och ge mig ut i vimmlet, promenera med raska steg mot mitt mål.

Visst, det är ett högt tempo men det det är skillnad mellan stress och puls. Jag gillar pulsen, den ger mig energi, triggar mig framåt.

Idag skulle jag kanske inte säga att jag vill ha ett stressigt liv, men ett liv med högt tempo, det mår jag bra av. Och det var nog det som jag ville förmedla den där gången i gymnasiet också. Jag behövde bara få uppleva det först för att kunna sätta ett bra ord på känslan. Puls.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag är sa glad för din skull, att du känner att du trivs med ditt liv och din tillvaro.
Men du, det skulle nog vara lättare att acceptera det där "Jag vill ha dig i London i morgon" om det kom fran Daniel och inte fran en arbetsgivare, eller hur? Hihihihihi...
PUSS, saknar dig en massa massa massa.

2006-06-24 @ 23:58:30
Postat av: Linda

Du är en sån man bara ler av när man ser dig rusandes fram och tillbaka. För det lyser om dig då, du är en sån som alltid vetat vad du vill och kämpat dig dit. Jag är så stolt över dig. Jag talar ofta om dig i stora ord. De måste tro att du är en gudinna eller något här. Jag säger att du är en ängel. Men du är ju helt otrolig.

Nu är det bara två dagar kvar innan vi ses.
Du är efterlängtad. Massor.

Kärlek

Postat av: Robert

Ahh, PRECIS den känslan har jag med, men aldrig kunnat sätta ord på. Puls, inte stress! Det ska jag ta med mig.

2006-07-23 @ 17:50:49
Postat av: Lisa

Väldigt välformulerat inlägg! Jag känner igen en hel del. Det handlar mycket mer om vilka saker som dyker upp än hur mycket det är. Men ibland tittar jag på en av kollegorna på kansliets långsamma gång och funderar om jag skulle härma. Just nu sker det mer ofrivilligt dock.

2006-08-11 @ 21:44:25
URL: http://www.lisaskiold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback