Katolsk mässa

När man sjunger i kör hamnar man väldigt ofta på gudstjänster. Dock har jag alltid varit på svenska kyrkans gudstjänster som tyvärr ser väldigt likadana ut. Det är ett fåtal människor, ofta pensionärer, som sitter ganska tysta och stilla. Generalisering visst, men det är så jag upplevt det. Förra veckan fick jag chansen att sjunga på en katolsk mässa för första gången. Det var otroligt intressant och väldigt annorlunda jämfört med svenska kyrkan. För det första var det en fullsatt kyrka med en helt annan typ av besökare. Här fanns det alla folkslag, olika åldrar och familjesammansättningar. Det kändes inte som att vi var i småstan utan någon helt annanstans. Men den viktigaste skillnaden var ändå stämningen. Jag är inte alls religiös själv men man pratar mycket om att gudstjänsten är en fest och att alla ska kunna vara sig själv inför Gud. Och så kändes det verkligen på den katolska mässan. Folk kom och gick lite som de ville, man satt inte tillknäppt och stilla utan man var sig själv. En kvinna som behövde amma sitt barn, gjorde det. Jag tyckte det var väldigt fascinerande. För mig som inte går på gudstjänster i vanliga fall så kan jag tycka att det är lite stel och nästintill otäck stämning på svenska kyrkans gudstjänster medan jag kände mig välkommen till den katolska mässan. Kanske en tillfällighet, kanske bara något som jag tycker men intressant.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback